van Puerto Varas naar Ushuaia - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Jan Driessen - WaarBenJij.nu van Puerto Varas naar Ushuaia - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Jan Driessen - WaarBenJij.nu

van Puerto Varas naar Ushuaia

Door: Jan Driessen

Blijf op de hoogte en volg Jan

03 December 2012 | Argentinië, Ushuaia

Donderdag 29november: We hebben nu twee reisdagen voor de boeg. Na het ontbijt vertrekken we om half elf met de bus naar Puerto Montt, waar we om 13:00 het vliegtuig naar Punta Arenas nemen. De ochtend hebben we nog tijd, en ik werk de WEB-pagina bij. Vertrek, de autorit en aankomst op vliegveld verloopt voorspoedig, en de bagage wordt snel ingecheckt. Wel gaat regelmatig een loeihard alarm af, alsof de bagage-alarmen afgaan ... niemand reageert, en ja, dan passen wij ons aan en doen ook alsof er niets aan de hand is. De vlucht zelf gaat ook prima, het is mooi rustig weer en we vliegen langs het Andesgebergte. Ik heb geluk, want ik zit bij het raam en kijk prachtig over de bergen uit. Eerst flink bewolkt, maar later klaart het op en je ziet prachtige panorama’s ... vooral wanneer we over de gletsjer vliegen. Ik maak heel wat opname’s, en ik krijg ook de camera’s van de reisgenoten in de handen gedrukt om wat plaatjes te schieten.
Als we geland zijn, staat de transfer naar het hotel al klaar. Een heel mooi oud gebouw, midden in het centrum van Punta Arenas. Van half vijf tot zeven hebben we nog wat tijd, en slenteren we met een klein clubje door de stad ... eerst naar de haven, waar flinke schepen liggen ... via de groenstroken die rond het centrum liggen komen we tot slot bij een Plaza Munoz Gamero. Daar staan weer wat kraampjes, en ook het grote beeld van Magellaan ... met ook een beeld van een Ona indiaan. De folklore wil dat wanneer je zijn voet aanraakt, dat je hier terug komt ... dus iedereen heeft zijn voet aangeraakt.
Daarna nog vlug even naar de supermarkt om wat proviand in te slaan voor de lange busreis van morgen (Punta Arenas naar Ushuaia). Voor de supermarkt stond een kerstman, met z’n bel lawaai te maken. Heel onwerkelijk bij dit zonnige, warme weer. En ouders met kleine kinderen natuurlijk stoppen, en handjes schudden met de kerstman. Later zijn we met de hele groep nog lekker gaan eten, en daarna terug naar het hotel.

Vrijdag 30 november: Vanochtend zaten we om 8 uur in de bus – we werden bij het hotel opgehaald. Door naar het bus-office, waar de hele bus nog volstroomde. De bus was uitverkocht voor deze lange rit. Daarna op weg door het lege, steppe-achtige landschap. Rond 10 uur waren we de Straat van Magelhaen, waar we met de veerboot overstaken naar Vuurland – het zuidelijkste puntje van Zuid Amerika. We moesten wel ruim 30-40 min wachten op de veerboot, maar daarna waren we binnen een half uur aan de overkant. Eerst reden we nog ruim 2 uur door Chileens gebied, over zandwegen ... wel wat schudden in de bus, en veel stof doen opwaaien. Rond 1 uur waren we bij de Chileense kant van de grens – allemaal de bus uit, en onze reispapieren laten controleren, het visumpapiertje inleveren. Daarna ging het zo’n 15 minuten door niemandsland, en kwamen we bij de Argentijnse controle. Onze ingevulde visumpapieren en paspoorten te voorschijn gehaald, en in de rij aansluiten. Al met al ging het vrij vlot. We zitten nog niet in het hoogseizoen, dat is pas na kerst. Marion vertelde dat ze wel eens meer dan een uur heeft staan wachten bij beide controle’s ... vooral als er veel tourbussen tegelijk aankomen.
Daarna ging het verder naar het zuiden ... en vanaf 6 uur gingen we weer de bergen in. Hier steekt het staartje van het Andesgebergte weer de lucht in. Prachtige panorama’s van fjorden. Gelukkig bij de laatste tankstop zijn alle ramen zuiver gemaakt, zodat ik weer mooie digitale opname’s kon maken. Zonder stoppen ging het linea recta naar Ushuaia, waar we om half 8 aankwamen. Al met al een lange rit, maar zeer zeker de moeite waard ... het steppe landschap, de kust, de bergen, het bleef indruk maken ... en je bleef naar buiten kijken.

Inchecken in het hotel ... mooi, klein, rustig... Daarna met z’n allen de stad in om te kijken bij welke bank het lukt om Argentijnse peso’s te bemachtigen. Wonder boven wonder lukte het iedereen bij de allereerste bank ... Flinke bedragen getrokken, want iedereen ging aan bijna alle facultatieve excursies meedoen, maar daar horen jullie later nog meer over.
Tot slot gingen we nog vlug wat eten bij een restaurantje “Tante Sara”. Tegen twaalven waren we terug in het hotel.
Het is hier erg lang licht. Pas om 11 uur werd het donker ... Hier is het dan ook zomertijd, en we zitten op een breedtegraad die vergelijkbaar is met zuid-Noorwegen op het noordelijk halfrond.

Zaterdag 1 december: Een rustige ochtend, natuurlijk eerst ontbijten, een paar plastic zakken met vuile was bij de balie ingeleverd zodat we die vanavond schoon terugkrijgen. Nog wat zitten typen aan het reisverslag, en om 10 uur wandelen we met Hanny en Rik naar het centrum. Bij de eerste winkel slagen we in de aankoop van een regenbroek, en daarna wandelen we door naar het museum Maritimo & museum del Presidio – een oude gevangenis met een expositie van modellen van beroemde schepen. Daar hebben we makkelijk twee uur rondgewandeld – heel interessant. Daarna lopen we langs de haven, halen een stempel op voor ons paspoort (Ushuaia staat als meest zuidelijke stad namelijk bekend als “Fin del Mundo” – het einde van de wereld). Er is vanalles te zien, de grote cruise-schepen die in de haven liggen, uiteraard de besneeuwde bergtoppen die je in de verte ziet liggen, en mensen kijken. Daarna gaan we door naar een restaurantje voor een lunch. En om 14:45 verzamelen we ons in de haven voor een rondvaart. Met een kleine boot (~28 passagiers) vertrekken we voor een rondvaart door het Beaglekanaal met vele kleine eilandjes, waar veel vogels te zien zijn en zeeleeuwen. Er wordt weer veel geschoten, ik bedoel natuurlijk foto’s. Vanaf de boot zie je prachtige panorama’s ... Ushuaia omringd door de besneeuwde bergtoppen, prachtige luchten met veel tinten grijs (50?). Halverwege krijgen we warme koffie of thee met veel koekjes. Gelukkig zitten we dan binnen, want dan regent het enkele druppels. Een stuk verderop gaan we aan wal, en maken een wandeling over een klein eilandje. Hier wordt nog het een en ander uitgelegd over de oorspronkelijke Yamana bevolking (naakte indianen die zich warm hielden door zich in te smeren met het vet van de zeeleeuwen). Ook prachtige bloemen, planten en vogels vastgelegd. Daarna ging de boot terug naar Ushuaia waar we om 7 uur weer aan wal stonden. Met z’n allen lekker gegeten in een restaurant, “Volver”, met een uitkijk over de haven. Op de weg terug naar het hotel nog langs een pinautomaat, en rond 10 uur waren we weer in het hotel.

Zondag 2 december: Vannacht heeft het geregend, en voor vandaag ziet het begin er ook triest uit. Om half acht ontbijt, en om half negen vertrekken we naar het National Park Tierro del Fuego. Uiteindelijk vertrekken we met 10 personen naar het park, twee haken af – zij geloven niet dat het nog wat wordt met het weer. Onderweg regent het, wat langzamerhand overgaat in natte sneeuw. Sommigen beginnen al te twijfelen of ze niet direct met dezelfde bus mee terug zullen gaan. Als we bij het park zijn en entree hebben betaald, rijden we naar het begin van de wandelroute “Senda Costera”. Het is droog wanneer we uitstappen, wel wat guur en winderig, maar het uitzicht is prachtig. Met goede moed beginnen we aan de 8km lange wandeling, die langs smalle paadjes omhoog en omlaag gaat langs de kustlijn van de Beagle baai. En wonder boven wonder, het weer blijkt fantastisch ... het blijft droog, temperatuur ergens rond de 5C, maar als je wandelt tussen de bomen heb je het als snel warm van het vele klauteren. We maken veel stops, iedereen is druk bezig met vastleggen van indrukken met hun digitale speeltjes. We moeten wel voorzichtig wandelen, want door de grote hoeveelheid neerslag van afgelopen nacht is een groot deel van het pad veranderd in een echt hindernis-parcours, modderpaden, gladde stenen en boomstronken ... maar we komen zonder kleerscheuren of mankementen door deze lange veldtocht. Om half tien vertrokken, en rond twee uur zijn we bij het eindpunt: camping Roca. Tuurlijk zijn we onderweg gestopt om de meegenomen lunch te nuttigen. Op de camping warmen we ons op in de kantine met koffie of thee. Om drie uur arriveert de bus waarmee we teruggaan naar Ushuaia. Bij het hotel stapt een deel uit, die vanavond de bever excursie gaan doen. Petra, Jan, Ed en Grietje rijden verder mee naar het centrum. Daar lopen we nog rond in het centrum, drinken koffie in een leuk havencafeetje en nemen een lekkere uiensoep. Daarna de winkelstraat in, alleen de souvenirs-winkels zijn kennelijk op zondag open ... dus daar brengen we heel wat tijd door. Uiteindelijk gaan we (Jan, Petra en Ed) lekker eten in de Irish Pub, en daarna wandelen we terug naar het hotel. Rond 21:00 uur zijn we terug op onze kamer, en ga ik weer een poging doen om de WEB pagina bij te werken. Morgen hebben we een reisdag naar El Chalten, we vliegen rond 13:00 vanaf Ushuaia voor deze binnenlandse vlucht (we blijven in Argentinie) ...

Later meer ... wordt vervolgd ... Jan en Petra

• 03 December 2012 - 08:29

Judith :

Hoi Jan en Petra.
    Wat een mooie foto's!!!!! Fijn dat wij mee mogen kijken naar jullie vakantie. Zo lijkt het hier in de Peel, iets minder grijs!
    Geniet er van! Wij kijken uit naar jullie volgende verslag.
    Groetjes Judith, Rene en de kinders

• 03 December 2012 - 08:30

Judith :

Hoi Jan en Petra.
    Geniet er van! Wij kijken uit naar jullie volgende verslag.
    Groetjes Judith, Rene en de kinders

• 03 December 2012 - 22:12

Robert.:

Hi Jan,

Een uitgebreid verslag, geschreven vlakbij het einde van de wereld ( Tante Sara, Irish pub) echt onontgonnen gebied.......
    Prachtige foto's vooral die van de vuurtoren.

gr,
    Robert

• 03 December 2012 - 22:12

Robert.:

Hi Jan,

Prachtige foto's vooral die van de vuurtoren.

gr,
    Robert

• 03 December 2012 - 22:41

Jeanne Van Dijckan,:

Hallo Petra en J

• 03 December 2012 - 22:48

Jeanne Van Dijck:

Hallo Petra en Jan,

Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken. Leuk te lezen dat jullie een tocht te paard hebben gemaakt. Moet toch wel een bijzonder gevoel zijn geweest!!!
    Prachtige foto's, wel veel temperatuurswisselingen zo te lezen. Ook goed dat jullie een goede conditie hebben met al die klimpartijen. We blijven jullie volgen.
    Er is nog veel te genieten denk ik.
    Heel veel groetjes Jo en Jeanne