van Pucon naar Puerto Varas en Chiloe - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Jan Driessen - WaarBenJij.nu van Pucon naar Puerto Varas en Chiloe - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Jan Driessen - WaarBenJij.nu

van Pucon naar Puerto Varas en Chiloe

Door: Jan Driessen

Blijf op de hoogte en volg Jan

29 November 2012 | Chili, Puerto Varas

Dinsdag 27 november: Gisteravond een heerlijke barbecue gehad ... uiteraard was er weer teveel van alles, vlees en wijn ... maar het smaakte zo goed. We waren toch op tijd in bed, want vanochtend moesten we op tijd op om de bus naar Puerto Varas te halen. Die vertrok om acht uur. Dit keer gingen we met openbaar vervoer – niet met een prive-bus. Er waren dus diverse tussenstops, en rond 14:00 waren we in Puerto Varas. Weer een stuk zuidelijker. Onderweg zagen we links van ons het Andes gebergte, met diverse vulkanen – Chili heeft er daar heel veel van. Als je de mensen vraagt of ze niet bang zijn met zoveel vulkanen, en de hoge kans op aardbevingen, dan stellen zij de wedervraag: “zijn jullie niet bang omdat jullie onder zee-nivo leven?”. En dan hebben ze gelijk – daar denken wij ook niet over na.
Nadat we ons in het hotel hadden geinstalleerd, gingen we het kleine plaatsje verkennen. Prachtig klein “dorpje” aan de zuidrand van het grootste meer in Chili ... met een schitterend panorama, twee met sneeuw bedekte vulkanen aan de overkant van het meer. Lekker rondgewandeld – als het waaide voelde het koud aan, en had je jas of trui nodig, uit de wind was het meteen erg warm en dan kon de jas of trui weer uit. De tijd zijn we goed doorgekomen met wandelen, een terrasje pikken, een kerkje bezoeken. ’s Avonds zijn we met de hele groep gaan uit eten. Hier dicht bij de kust, staat er ontzettend veel vis en andere zeedieren op het menu ... en dat zal de rest van de reis wel zo blijven.

Woensdag 28 november: Vanochtend met wake-up call gewekt, en om 7 uur zaten we aan het uitgebreide ontbijt. Een buffet waar je vanalles kunt eten, en zoveel als je wilt. Om 8 uur was er de bus waarmee onze groep een dagtrip naar het eiland Chiloe (je zegt: Sjie-loe-wee) gaat maken. Eerst ruim een uur rijden om de veerboot te halen, om naar het grootste eiland van Zuid Amerika te gaan: Chiloe is 200km lang en op z’n smalst is het 45km breed. Slechts 145.000 inwoners, en daar hebben we een viertal plaatsjes bezocht. Houten kerken bezichtigd, een scheepswerf, een Spaans verdedigingsfort, een markt, en in de vele plaatsjes wat door het centrum geslenterd. ’s Ochtends was het flink bewolkt, en we dachten dat het mooie weer voorbij zou zijn. Maar gedurende de rit naar het eiland brak de bewolking, en kwam de zon er doorheen. Al met al weer een stralende, zonnige dag gehad. En dan vertellen ze ons dat deze provincie bekend staat om de hoeveelheid regen – gemiddeld regent het 250+ dagen van het jaar, oftewel bijna negen maanden. Op het eiland Chiloe regent het zelfs bijna 300+ dagen. Kortom, wij hadden geluk met dit mooie weer ... maar ja, jullie kennen het gezegde: “je krijgt het weer dat je verdient”. Hopelijk geldt dat ook voor de verdere reis. ’s Avonds rond half vijf vertrokken we terug naar Puerto Varas... alles bij elkaar een lange rit. Eerst meer dan een uur terug naar de veerboot ... en dat over een weg waar veel werkzaamheden (en dus stoplichten) waren ... daarna weer een half uur op de boot. ’s Ochtends hadden we flink veel dieren gezien, zeeleeuwen, pinguins, zeevogels ... ’s Avonds was het rustig, en zagen we niet zoveel spannends. Weer aan het vasteland moesten we nog ruim een uur rijden, en rond kwart voor acht waren we weer terug in ons hotel. De chauffeur wist hoe hij gas moest geven, want hij hield zich absoluut niet aan snelheidslimieten of inhaalverboden ... anders waren we nog veel later thuis geweest. Tot slot zijn we weer met een kleine club lekker uit eten gegaan. Rond half tien even naar de supermarkt, want morgen wordt weer een reisdag. Dan gaan we naar Puerto Montt, om het vliegtuig te nemen naar Punta Arenas. Dan begint eigenlijk het echte Patagonie pas ... dan zitten we echt zuidelijk, in de bergen, een stuk kouder, meer wind ... echte ruwe natuur dus. We gaan nog effe checken of onze regenkleding wel geschikt is voor dat klimaat, maar daar horen jullie over enkele dagen weer over ... wordt vervolgd ... Jan en Petra ...

• 29 November 2012 - 18:42

Robert:

Hi Jan,

Weer een mooi verslag, echt prahtige foto's, daar zou ik met m'n cameraatje ook wel naartoe willen. Ik zie ook dat 1 kerk door iemand met een hele aparte smaak geschilderd is.
    Klinkt allemaal als veel heen-en weer reizen, maar zo te horen is het dat waard, en veel vis-en schelpdieren eten, dat is toch geen straf............

gr,
    Robert

• 29 November 2012 - 20:37

Ellen:

Hi Jan en Petra,

Wederom een mooi verslag, prachtige foto's van de vulkaan.
    Ook leuk het geel/paarse kerkje, dat vrolijkt het straatbeeld op.
    Hopelijk is de regenkleding waterdicht en kunnen jullie volop genieten van de ruwe natuur
    Veel plezier, afwachtend op het volgende verslag

gr Ellen