van Torres del Paine naar Punta Arenas - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Jan Driessen - WaarBenJij.nu van Torres del Paine naar Punta Arenas - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Jan Driessen - WaarBenJij.nu

van Torres del Paine naar Punta Arenas

Door: Jan Driessen

Blijf op de hoogte en volg Jan

14 December 2012 | Chili, Punta Arenas

nog een tweede update van vandaag ... de laatste twee dagen

Woensdag 12 december: Eindelijk geen strak tijdprogramma weer – het is net alsof nu de vakantie begint. Toch zijn we vroeg wakker, en we kunnen lang doen over het ontbijt. Om 10 uur gaan we met de boot terug (catemaran), en varen over Lake Pehoe naar de “grote weg”. Daar staat de bus klaar – onze spullen worden overgeladen en dan begint onze busreis. We stoppen nog bij een grote waterval – een overloop van een hoger gelegen meer (Lake Norderskjold) naar het lager gelegen meer (Lake Pehoe). Dan rijden we het park uit richting Puerto Natalis. In het park maken we nog enkele stops. Rik is erg oplettend, en ziet enkele condors vliegen. Als we stoppen en de bus uitgaan, kunnen we prachtige opnames maken van deze condors ... zo dichtbij heb ik ze nog nooit kunnen vastleggen ... werkelijk fantastisch. Een volgende stop is bij een kudde guanaca’s, die aan een meertje liggen. Wederom prachtige digitale souvenirs meegenomen. Dan rijden we verder, en onderweg stoppen we nog voor een gaucho (=cowboy) die met meerdere honden een heel kudde schapen aan het leiden is ... ook met deze stop zijn we erg blij, het levert weer spectulair beeldmateriaal op. Na een stop in Puerto Natalis om te tanken, niet alleen de benzine maar wij ook financieel, gaat het verder richting Estencia Rio Verde (landerij). Daar komen we om kwart voor vijf aan. Eindelijk weer individuele kamers. Daarna gaan we de landerijen bekijken. Ziet er geweldig uit ... wel een beetje vervallen, en dringen toe aan onderhoud, maar dat mag de pret niet drukken. De boerderij ligt dicht aan zee, aan een fjord. Er waait een koude zeewind, maar dat is normaal. Om half acht schuiven we aan tafel, voor een lams-barbecue. Ondanks problemen met het weglopen van het keukenpersoneel, heeft Don Diego toch nog iemand weten te regelen om voor ons avondeten te zorgen ... na veel kluifwerk zijn de magen gevuld. Dan gaan we om negen uur nog even wandelen (het is hier lang licht) en maken mooie opnames van de ondergaande zon en van een stinkdier. Ik wist niet dat die beesten zo klein waren, ik had ze groter verwacht. Tegen half elf zijn we op de kamer om nog van de laatste stroom gebruik te maken (opladen e.d.), want om elf uur gaat de generator uit. Ik tik het verslag nog bij, en dan naar bed om morgen de volgende etappe naar Punta Arenas te maken ... daarover later meer ...

Donderdag 13 december: het is heerlijk rustig wanneer we wakker worden ... ver verwijderd van alle verkeer, hectiek, enzovoort ... ’s Ochtends om half negen verzamelen we voor ontbijt. Er is ook nog een groep motorrijders aanwezig, die op een georganiseerde rondreis bezig zijn (inclusief mechanicien, en bezemwagen). Leuke gasten, waarmee we wat over Chili en Argentinie buurten – vnl Duitsers en Nederlanders. Na het ontbijt gaan we de Estancia verkennen met een uitgebreide wandeling. Wonder boven wonder is de patagonische wind helemaal stilgevallen. We kunnen lekker langs het strand, de lange wegen, met nauwelijks wind en zelfs zon ... kuieren zonder koude handen te krijgen of te verkleumen. Na drie uur wandelen, waarbij we veel vluchten ibissen op het strand hebben gezien, de koeien in de wei (grote landerijen), de paarden die op hol slaan als we in de buurt komen, zijn we rond half een weer terug op de estancia. Dit keer geen stinkdieren of gordeldieren kunnen spotten ... menigeen had spijt dat ie gisteravond niet mee op avondexcursie was geweest.
Na een lunch, en ons sinterklaasspel (kadootjes voor elkaar gekocht, en met dobbelsteen allerlei onverwachte uitwisselingen van kado’s) kregen we nog een lunch op de boerderij. Rond twee uur gingen we weer in de bus richting pinguinkolonie. Wederom was het Rik die weer goed oplette, en die in een vennetje de flamingo’s zag. Dus vol op de rem, en iedereen de bus uit. Schitterende foto’s/films kunnen schieten – wij schieten met gigabytes, niet met kogels! Daarna door naar de kolonie ... onderweg regen ... en als we om kwart over vier bij de kolonie zijn gaan we weer op fotosafari. Onderweg nog een gordeldier gezien, maar die was te snel om door ons vastgelegd te worden. De pinguins, dat was geen probleem. Prachtig zoals die aan land komen, over het land naar hun nest waggelen, en hun jongen uitbroeden/voeden. Heerlijk, uitgebreid gefilmd en gefotografeerd .. want dit is echt niet alledaags. Rond kwart voor zes weer in de bus voor de laatste etappe naar Punta Arenas. Onderweg houdt onze reisleidster Marion al de afscheidsspeech ... ja, het eind komt in zicht. Ook omdat ze vanavond met een groepslid, Karien, naar het ziekenhuis gaat. Die heeft gisteren bij een onverwachte beweging waarschijnlijk een spierscheuring opgelopen in haar kuit. De rest van de groep gaat in Punta Arenas uit eten ... heerlijk, nu kun je eindelijk weer zelf kiezen wat je eet. Tegen elf uur terug in het hotel, en dan weer klaarmaken voor de volgende dag ...

.... wordt vervolgd, ... Jan en Petra ....

• 16 December 2012 - 12:11

Robert:

Hi Jan,

De dierentuin in het echt, dat moet een prachtige belevenis zijn.